2022-09-12 15:30Pressmeddelande

Stort intresse för Partille Cup 2023 när anmälan öppnade

Klockan tio i förmiddags öppnades registreringen för Partille Cup 2023 upp. Snabbast att anmäla sig var svenska B16-laget Täby HBK. Och det finns ett stort intresse för turneringen från länder i olika världsdelar.

I somras var Partille Cup tillbaka med besked efter pandemin. 1060 lag från 30 länder skapade handbollsfeber under en glädjefylld vecka i Göteborg. Det märktes hur glada alla ungdomar och ledare var över att få delta i Partille Cup igen. I dag öppnades registreringen upp för nästa års upplaga av världens största handbollsturnering för ungdomar. Det blev direkt ett stort intresse.
– Det känns verkligen roligt att få öppna upp anmälan för 2023. Vi har redan fått förfrågningar från olika delar av världen såsom Tanzania, Sydafrika och Guatemala. Sommarens turnering verkar kunna bli riktigt stor och ju längre bort vi kommer från pandemin, desto större blir engagemanget. Förberedelserna för sommaren har redan börjat och vi tror att det kommer bli helt magiskt, säger generalsekreteraren Fredrik Andersson.

Första laget att anmäla sig till Partille Cup 2023 blev svenska B16-laget Täby HBK.

– Vad roligt! Jag tror faktiskt att vi var snabbast att anmäla oss 2020 också. Det känns kul, Partille Cup är ju en cup man inte får missa då den är ett minne för livet. Det blir fjärde gången som vi spelar Partille Cup och det blir bara roligare för varje år! säger ledaren Elisabeth Petersén när vi får tag i henne.
De längtar minst sagt efter att få åka till Göteborg nästa sommar.
– Vi ser fram emot en rolig cup där man får möjlighet att både spela bra matcher men också att få möjlighet att hänga med lagkompisar och handbollskompisar från andra lag och såklart lära känna nya handbollsspelare. Har ni inte anmält er ännu så tycker vi att ni ska göra det. Vi ses i Göteborg! säger Elisabeth Petersén.

Partille Cup is the world's largest and most international youth handball tournament and is one of Sweden's largest annual events. The tournament has been played since 1970 and celebrated its 50th anniversary in 2019. Each year around 1400 teams from 50 nations participate. Around 60 percent of the teams are from outside Sweden and there are more girls than boys playing. Since the start in 1970, 530000 participants have come to Gothenburg and every year not only new stars are born, but also many lifelong friendships are made.