2024-07-01 09:38Pressmeddelande

Handbollen tar över Göteborg - nu startar Partille World Cup

partille genrebild

I dag anländer tusentals ungdomar till Göteborg för Partille World Cup. En vecka fylld av glädje, gemenskap och spännande matcher väntar när handbollsturneringen tar över Göteborg med omnejd.

Partille World Cup är en återkommande folkfest som sedan turneringens start 1970 har samlat nästan 600 000 spelare från 97 olika länder.
Årets turnering blir även det en folkfest med 23 000 deltagande spelare från 1 316 olika lag.
Partille World Cup engagerar hela Göteborg och handbollen märks av i varje hörn av staden. Förutom navet Heden, med sina tjugosex spelplaner kan man njuta handboll på Kviberg, Valhalla, Härlanda Park, Överåsvallen och Prioritet Serneke Arena.

Det blir närmare fem tusen matcher som spelas under veckan. Startfältet utgörs av 612 svenska lag och 704 utländska lag från 39 olika nationer, där Danmark är största land efter Sverige med 190 lag.
Det lag som har gjort den längsta resan för att ta sig till turneringen är Club Italiano de BM från Chile, som deltar i B16 kategorin.

Partille World Cup växer och med det även evenemanget - och engagemanget. Nytt för i år är att hållbarhetssatsningen Celebrate står på tre ben och är uppdelad i tre olika delar. Celebrate the Planet syftar till att steg för steg minska den negativa klimat- och miljöpåverkan för en mer hållbar framtid. Genom Celebrate the People ska Partille World Cup vara en plats för möten mellan människor från olika kulturer, länder och åldrar. Genom Celebrate the Game skapar Partille World Cup en bättre miljö för alla, såväl på som vid sidan av planen.

Om Partille World Cup

Vi skapar världens största mötesplats för unga handbollspelare. En mötesplats som är oberoende av hudfärg, kultur eller kön. En mötesplats där respekt och förståelse för varandra är grunden och att spela handboll med flera tusen andra ungdomar är verktyget för att uppfylla våra drömmar.

Fredrik Beckman
Press Officer