2023-11-28 07:30Pressmeddelande

Fristads går in som ny huvudpartner till Partille Cup

Partille Cup.

Fristads, en av Sveriges största tillverkare av arbetskläder, går in som huvudpartner till Partille Cup. Partille Cup som är världens största och mest internationella ungdomsturnering i handboll lockar varje år över 1400 lag från hela världen till Göteborg.

– Syftet med Partille Cup är att skapa en mötesplats för ungdomar från hela världen, oavsett kön, religion eller social bakgrund. Samarbetet med Fristads ger oss en trygg bas för att säkerställa att vi kan ge unga människor denna mötesplats och en positiv upplevelse, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare för Partille Cup.

Fristads, som har rötterna i Borås, har sedan starten för snart hundra år sedan tillverkat arbetskläder för ett brett spann av professionella användare. Sponsorskapet med Partille Cup möjliggör för Fristads att bidra till att främja kommande generationers hälsa och samtidigt skapa förutsättningar för att fler ungdomar får möjlighet att mötas, på planen och utanför – oavsett nationalitet.
– Våra barn är vår framtid och vi är både stolta och glada över att kunna bidra till mer spelarglädje hos ungdomar från alla världens hörn. Vi ser Partille Cup som den perfekta partnern för att möjliggöra för fler att uppleva den gemenskap som idrotten bygger, en gemenskap som skapar intresse och förståelse över landsgränser, säger Petra Öberg Gustafsson, vd på Fristads.

Det nya avtalet innebär att Partille Cup i framtiden kommer att presenteras av Fristads. Genom samarbetet kommer Fristads dessutom att aktivt bidra till Partille Cups extensiva hållbarhetsarbete inför, under och efter turneringen.
– Tillsammans med Fristads tar vi nya steg mot att skapa en ännu starkare turnering med hållbarhetsarbete i fokus, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare för Partille Cup.

Partille Cup is the world's largest and most international youth handball tournament and is one of Sweden's largest annual events. The tournament has been played since 1970 and celebrated its 50th anniversary in 2019. Each year around 1400 teams from 50 nations participate. Around 60 percent of the teams are from outside Sweden and there are more girls than boys playing. Since the start in 1970, 530000 participants have come to Gothenburg and every year not only new stars are born, but also many lifelong friendships are made.