2023-07-04 19:45Pressmeddelande

Partille Cup 2023 invigt inför över 11 000 åskådare

Partille Cup 2023

Världens största handbollsturnering för ungdomar invigdes inför över 11 000 lyckliga barn, ungdomar och ledare i Scandinavium kväll.
– Det var en väldigt fin invigning med mycket glädje, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare för Partille Cup.

Förra årets invigning bevittnades av 10 205 ungdomar i Scandinavium och var den första sedan 2019. I år var det fler åskådare på plats. Närmare bestämt 11 538 stycken. Och stämningen var lika elektrisk. Det märktes att deltagarna var laddade. Först fick lagen spela sina första matcher. Och sedan fick toppa de med att få jubla och uppleva en härlig invigningsshow på tisdagskvällen. Det märktes att ungdomarna hade längtat efter att få uppleva invigningen.

Invigningen lyfte fram den gemenskap och glädje som genomsyrar Partille Cup. Publiken bjöds på härliga nummer av olika slag. Bland annat gjorde tioåriga Elina Bendej ett bejublat framträdande och det blev en rad dansnummer. Elina sjöng Lalehs hitlåt Goliat och gjorde det på ett imponerande sätt. Partille Cup-eden lästes upp och alla 34 länder presenterades en efter en i vanlig ordning. Vi fick bland annat se voltande handbollsspelare från Färöarna. Jublet visste inga gränser när Sverige presenterades, men samtliga länder fick motta stort jubel. Dessutom spelades den svenska nationalsången på elgitarr.

Härmed är Partille Cup 2023 invigt! Partille Cups generalsekreterare Fredrik Andersson är mycket belåten med utfallet av årets invigning.
– Jag är väldigt nöjd med invigningen. Den var väldigt fin. Det var mycket glädje på scen, på golvet och på läktarna. Många fina budskap lyftes fram. Det var helt enkelt en kväll i glädjens tecken. Detta var startskottet för årets turnering. Nu har vi mycket att se fram emot resten av veckan, säger Fredrik Andersson.

Partille Cup is the world's largest and most international youth handball tournament and is one of Sweden's largest annual events. The tournament has been played since 1970 and celebrated its 50th anniversary in 2019. Each year around 1400 teams from 50 nations participate. Around 60 percent of the teams are from outside Sweden and there are more girls than boys playing. Since the start in 1970, 530000 participants have come to Gothenburg and every year not only new stars are born, but also many lifelong friendships are made.