2019-07-06 15:18Pressmeddelande

Tack för i år, välkommen till Partille Cup 2020

Partille Cup är över för den här gången.
Jubileumsåret 2019 var året då alla tidigare rekord rök all världens väg. Och trots ett utmanande väder med regn och blåst, blev turneringen återigen mycket lyckad.
– Jag vill tacka alla 24 000 deltagarna från världens alla hörn för att de hjälper oss att göra Partille Cup till en sådan fest som det är varje år, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare.
– Dessutom vill jag verkligen lyfta fram våra 1 500 funktionärer för deras fantastiska insatser under veckan.

Sammanlagt har nära 5 000 matcher spelats på 76 spelplaner på Heden, Valhalla, Kviberg, Härlanda Park och Prioritet Serneke Arena och Ruddalen under veckan. Dessutom har landslagsturneringen European Open Championship, i år för killar födda 2002 eller senare, avgjorts i Valhallas inomhushallar och i Scandinavium.
I fredagskvällens final i EOC segrade på förhand helt otippade Färöarna mot Sverige med 36-29 i en rafflande final.

Deltagare från 52 länder, 24 000 spelare, ledare och domare, i  fler än 1 400 lag har under veckan inte bara spelat handboll utan också lärt känna Göteborg, haft kul på eventområdet vid Heden Center, fascinerats av staden olika sevärdheter och mötesplatser, shoppat i Nordstan och runt Avenyn. Dessutom var invigningen på Liseberg ett steg på vägen att göra Partille Cup till en ännu mer synlig och viktig del av evenemangsstaden Göteborg  – för det är ju så att Partille Cup genererar ca 250 miljoner kronor i turistintäkter och är ett av de viktigaste arrangemangen under året för Göteborg

– Jag är jättenöjd med årets Partille Cup, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare. Vi har inte haft vädergudarna med oss alla dagar, men trots det är känslan att alla lyckats ha humöret på topp.

Ja, lite som att alla handbollspelare från världens alla hörn anammat den gamla Garbage-hiten ’Only Happy When It Rains’, sådan var känslan i alla fall under lördagens skyfall på Heden; ’det regnar, men vem bryr sig, det ör ju handboll’-…
– Trots en del regn och mycket kraftiga vindar tycker jag ändå att årets turnering är riktigt lyckad. Men vi kommer aldrig att slå oss till ro, vi vill hela tiden utvecklas, hela tiden bli ännu bättre. Det sättet att tänka kommer vi aldrig att överge.

2020 avgörs Partille Cup mellan 29 juni och 4 juli.

Om 2019 innebar 50-årsjubileum för Partille Cup, var det ändå bara ett avstamp till en framtid som ska förstärka Partille Cups position som evenemang, publikmagnet och en viktig del av Göteborg och stadens självklara plats i centrum på Sveriges turistkarta.
– Att vi fyllt 50 innebär bara att vi gjort något bra under en lång tid, säger Fredrik Andersson.
– Men det säger ju ingenting om vår framtid. Där är det är viktigt att vi förändras, aldrig är tillfredsställa och hela tiden utvecklas, vi får aldrig nöja oss, även om jag är glad och stolt över vad vi gjort i år.
 – Vi har tagit med oss massor av erfarenheter och idéer från årets turneringen., säger Fredrik Andersson. Flera av dom är fullt möjliga att förverkliga redan nästa år. Det skall bli riktigt skoj  och spännande att presentera  alla nyheter under hösten för alla deltagare.
– Tack för i år! Välkommen till Partille Cup 2020!

På det sportsliga planet var Danmark det mest framgångsrika landet med elva klassegrar, med Sverige som tvåa på sex.

Här är 2019 års vinnare i Partille Cups samtliga klasser:

Flickor 10: Strandby-Elling IF, Danmark

Wheelchair:
IK Sävehof, Sverige

European Open Championship: Färöarna

Samtliga resultat och all övrig info om Partille Cup på vår hemsida partillecup.com.