2020-09-10 08:44Pressmeddelande

Rekord för anmälningar till 2021 års Partille Cup.

Efter 30 minuter var rekordet från tidigare år slaget. Över 200 lag hade då anmält sig till nästa års turnering. De allra flesta lag valde kategorin hotell.

Anmälan för den 51:a upplagan av Partille Cup - World of Handball öppnade idag kl 10:00 och det var flera nationer som hängde på låset. Lag från tre världsdelar anmälde sig, vilket är anmärkningsvärt då tidszoner betyder att vissa var tvungna att anmäla sig mitt i natten.

Först att anmäla sig var den anrika handbollsklubben IF Swithiod som deltar i turneringen för 13:e gången. Första utländska lagen kom från Norge och Danmark. Fem minuter senare hade lag från Kanada och Ryssland  anmält sig med en tidsmarginal på 2 minuter efter varandra. Många lag valde kategorin hotell. Partille Cup har bokat upp drygt 25.000 gästnätter på 16 av stadens hotell. Men nu riskerar det att ta slut snabbt.

Kategorierna i turneringen som går att välja på är: inkvartering i skola, hotell, eget boende eller lokala lag.

Förra Partille Cup (2019) firade 50 år och hade rekordmånga deltagare. 24.500 deltagare fördelat på 1407 lag och 52 nationer deltog då i turneringen.

• Fantastiskt att intresset är så stort med tanke på omständigheterna. Just nu arbetar vi med många olika scenarion på att få genomföra turneringen med tanke på de krav som kommer ställas på oss och vilka rekommendationer som folkhälsomyndigheterna kommer att ge. Fortfarande är mycket osäkert, men intresset på anmälningar betyder att det finns ett stort hopp och önskan om att få genomföra en turnering. Folk från hela världen vill mötas igen, säger Fredrik Andersson, Generalsekreterare Partille Cup.
  • Det här visar hur viktigt Partille Cup är och hur viktig Göteborg är för väldigt många människor, tillägger Fredrik.