2024-07-02 20:14Pressmeddelande

Partille World Cup invigt inför över 12 000 åskådare

Invigningen av Partille World CupPartille World Cup 2024

Världens största handbollsturnering för ungdomar invigdes inför över 12 000 lyckliga spelare och ledare i Scandinavium i kväll.
 – Det var en kväll fylld av glädje och värme, säger Fredrik Andersson, generalsekreterare för Partille World Cup.

Förra årets invigning bevittnades av 11 538 åskådare i Scandinavium. I år var det ännu mer besökare, närmast besökt 12 478 åskådare. Och stämningen var lika elektrisk i år. Det märktes att deltagarna var laddade. Först fick lagen spela sina första matcher. Och sedan fick toppa det med att få jubla och uppleva en härlig invigningsshow på tisdagskvällen. Det märktes att ungdomarna hade längtat efter att få uppleva invigningen.

Invigningen lyfte fram den gemenskap och glädje som genomsyrar Partille World Cup. Publiken bjöds på härliga nummer av olika slag och ett band fanns på plats och spelade. Dansarna levererade som vanligt på topp. Partille World Cup-eden lästes upp och alla 38 länder presenterades en efter en i vanlig ordning. Vi fick bland annat se deltagare från Nederländerna utföra deras nu kända dans och publiken var inte sen att haka på och delta i dansandet. Jublet visste inga gränser när Sverige presenterades, men samtliga länder – från Bangladesh till Zimbabwe – fick i vanlig ordning motta stort jubel från de glada åskådarna. Självklart framfördes också den nya officiella Partille World Cup-låten Celebrate.

Härmed är Partille World Cup 2024 officiellt invigt! Partille World Cups generalsekreterare Fredrik Andersson är mycket belåten med utfallet av årets invigning.
 – Det var en manifestation för handbollen, som går en ljus framtid till mötes. Vi fick se många glada och inspirerade ungdomar som spred glädje och kärlek, säger Fredrik Andersson.

Vi skapar världens största mötesplats för unga handbollspelare. En mötesplats som är oberoende av hudfärg, kultur eller kön. En mötesplats där respekt och förståelse för varandra är grunden och att spela handboll med flera tusen andra ungdomar är verktyget för att uppfylla våra drömmar.

Fredrik Beckman
Press Officer