2019-06-30 16:10Pressmeddelande

Partille Cup är här - imorgon börjar rekordfesten

Partille Cup fyller 50 – och i morgon börjar festen!
Sedan starten 1970 har över en halv miljon deltagare från 96 länder besökt Göteborg och deltagit i turneringen.
I år dyker 24 000 deltagare från 52 länder upp, sammanlagt medverkar 1407 lag.
Wow liksom, vilket rekord!

Partille Cup har gjort en fantastiskt resa sedan äventyret startade 1970, då Gunnar Quists vision om en stor ungdomsturnering i handboll tog form.
Och visst ska vi fira vårt jubileum, rejält – men samtidigt är årets turnering också ett ambitiöst avstamp in i framtiden, en språngbräda till de kommande 50 åren.

Så välkommen till Partille Cup 2019 – ett av de största årligen återkommande evenemangen i Sverige! Vi framme vid målet, i morgon börjar det, handbollsfesten sprakar igång.

Och nog kommer det att märkas att det är ett jubileum.
– Vi ska vara stolta över vår historia och vill så klart göra något extra när vi fyller 50, säger Fredrik Andersson, generalsekretare för Partille Cup sedan 2003.
– Men framför allt blickar vi framåt. För varje år har vi som ambition att bli ännu större, ännu bättre, ännu mer välkomnande, inkluderande och attraktiva. Det tänket genomsyrar hela vår verksamhet.

2019, jubileumsåret, är ändå året då alla tidigare rekord slås med råge.

• 1 407 lag.
  • 24 000 deltagare.
  • 52 deltagande nationer.
  • 4 929 matcher.

Mitt i Göteborg ligger Heden, en oas i stadskärnan – det är här Partille Cup har sitt hjärta och sitt nav. Det är här en majoritet av alla matcher spelas, det är här finalerna spelas på Heden Arena, som har plats för 7 000 åskådare.
Och det är på Heden alla samlas för gemensamma aktiviteter, för att ta del av allt roligt som turneringens alla partners ordnar vid det vi kallas för Heden Center.

Bland de spännande nyheter och förädlade succéer som finns på veckoschemat 2019 vill vi lyfta fram:

• Att den alltid så spektakulära invigningen i år för första gången kommer att äga rum på Liseberg, Sveriges främsta turistattraktion. Från nöjesparkens stora scen, med plats för 20 000 åskådare, kommer vi att bjuda på en artiisisk och poyroteknisk show som slår allt vi tidigare gjort.
  • IHF, Internationella Handbollsförbundet, har i år valt att lägga sin kongress i Sverige för första gången sedan 1956. Och självklart äger kongressen rum under Partille Cup, då över 350 deltagare från nära 170 länder besöker Göteborg.
  • Den internationella handbollsturneringen EOC, European Open Championship, välkomnar i år lag från hela 24 nationer. EOC alternerar mellan kvinnliga och manliga pojk- och flicklag. I år är det de 17-åriga killarna som deltar.
  • För första gången kommer Partille Cup ha minihandboll på programmet. De allra yngsta får då en egen speldag (måndag 17/) där de möts i roliga och charmiga matcher där dock resultaten inte räknas och inga segrare utses. Med detta hoppas vi kunna väcka en tidig kärlek till handbollen.
  • Parahandbollen, som fick en smygstart 2018, tror vi kommer bli en ännu större publikfavorit i år.
  • Årets All Star Game hoppas vi ska bli den häftigaste hittills. Här möts handbollsstjärnor från nu och då, mästare från nu och då. Manliga och kvinnliga superstars mixas med kändisar från andra områden. Vi snackar om underhållning på hög nivå, vi snackar om en av veckans höjdpunkter.
  • Partille Cup hoppas under årets turnering kunna livestreama runt 2500 matcher, vilket skulle innebära världsrekord.

Välkommen till vårt 50-årsjubileum – men framför allt, det första steget mot framtiden, mot de kommande 50 åren!

• Ackreditering för media krävs för EOC under veckan och för finalerna på Heden Arena lördag den 6 juli. Skicka ansökan till press@partillecup.com.
  • Till invigningen på Liseberg sker entré mot uppvisande av giltig presslegitimation.

Partille Cup pågår mellan 1 juli och 6 juli.