2019-06-26 09:11Pressmeddelande

IHF:s kongress – en del av Partille Cup

Dr Hassan Moustafa, ordförande IHF.Dr Hassan Moustafa, ordförande IHF.

En fjäder i hatten för svensk handboll och för Partille Cup.
IHF, det Internationella Handbollförbundet, har valt att lägga sin kongress i Sverige i sommar och den kommer att äga rum i Göteborg under Partille Cup.
– Vi i förbundet har tillsammans med Partille Cup fått en fantastisk möjligheten att visa upp oss för 350 delegater från 170 länder, vi får en chans att lyfta fram hur fantastisk och inkluderande handbollen kan vara, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

Internationella Handbollförbundets (IHF) kongress arrangeras vartannat år och samlar delegater från världens alla handbollshörn. Totalt bjuds samtliga 209 nationer in. Senast kongressen arrangerades i Sverige var 1956.

Nu är det dags igen, 350 delegater från ca 170 länder kommer att delta och utöver det traditionella kongressarbetet med val, motioner och kommittéarbete, kommer deltagarna också att få åtskilliga möjligheter att upptäcka gemenskapen i Partille Cup. Delegaterna kommer att delta på ledarträffen och invigningen på Liseberg, och därtill kunna se ungdomshandboll på Partille Cups alla spelområden runt om i Göteborg.
– Jag tycker det är positivt att IHF har valt att gå på vårt koncept som är mer tillbaka till handbollens rötter, säger Fredrik Rapp, som varit Svenska Handbollförbundets ordförande sedan hösten 2016..
– Det är mycket spännande och meriterande att det Internationella Handbollförbundet har tilldelat Sverige en kongress. Vi har i vår tur sedan valt att arrangera den i ungdomens tecken. Istället för att sitta instängda på ett stort konferenshotell, kommer delegaterna att bli en del av den fantastiska stämning som skapas under Partille Cup när 1 407 lag från 52 nationer möts runt om i Göteborg.
– Kort sagt, jag är väldigt stolt över att vi i Sverige fått en möjlighet att vara värd för den här kongressen.

En av dem som är på plats i Göteborg under kongressen är IHF:s president Dr Hassan Moustafa som nu besöker Partille Cup för åttonde gången. Den 75-årige egyptiern har varit IHF-president i 19 år och det är ingen tvekan om att han håller Partille Cup högt för dess arbete med att lyfta handbollen internationellt.
– Partille Cup är ju som ett olympiskt spel för handbollsungdomar, säger Dr Hassan Moustafa. Partille Cup har fler deltagare än ett OS. Och atmosfären under cupveckan är så trevlig att ingen som deltar kan säga något negativt. Att så många spelare och lag från unga och mindre utvecklade handbollsnationer är på plats och får inspiration till att göra framsteg är naturligtvis också jätteviktig.

Den relativt unga sporten handboll – VM ägde rum första gången 1938, fanns på OS programmet första gången 1972 (herr) och 1976 (dam) – har vuxit till en global idrott med spridning i alla världsdelar. Bara under de tio senaste åren har antalet medlemsländer i IHF vuxit med ett 60-tal och uppgår i dag till 209.
– Det finns länder som fortfarande inte är medlemmar. Och den dag jag avslutar mitt uppdrag inom världshandbollen är den globala spridningen verkligen något som jag vill bli ihågkommen för, säger IHF-presidenten.

Stefan Albrechtson, som är Partille Cups Senior Advisor, säger:
– Det här visar Partille Cups betydelse i handbollsvärlden. IHF-kongressen kommer att ge 50-årsjubileet en extra status samtidigt som Partille Cup får visa upp sig för så många medlemsländer och erbjuda 350 delegater en kongress i framtidens och ungdomens tecken.

Partille Cup äger rum 1 – 6 juli. Läs mer här:

Partille Cup is the world's largest and most international handball tournament for youngsters, and is one of Sweden's largest annual events. The tournament has been played every summer since 1970 and has it's 50th anniversary this year. In 2019 approximately 24 000 players participate in more than 1 400 teams from 52 different nations from all over the world. Around 60 percent of all competitors are from outside Sweden and there are more girls than boys participating. Since the start in 1970, 530 000 participants have visited us and every year not only new stars are born, but also many cross-border and lifelong friendships are made.