2019-07-02 08:08Pressmeddelande

Äntligen – Partille Cup är igång

Startskottet har gått, den första bollen har hittat nätmaskorna, de första matcherna i jubileumsupplagan av Partille Cup är spelade.
Under dagen och under resten veckan kommer det sammanlagt att spelas 4 929 matcher på våra 76 spelplaner runt om i Göteborg – på Heden, Valhalla IP, Valhala Sporthallar, Kviberg, Härlanda Park, Prioritet Serneke Arena, Scandinavium och det nya spelområdet Ruddalen.

På lördag spelas finalerna på Heden Arena, med plats för 7 000 åskådare. Då ska 18 vinnare koras i nio olika klasser för både tjejer och killar.
Dessförinnan, på fredag kväll i Scandinavium, avgörs European Open Championship, en landslagsturnering för 17-åriga killar från 24 nationer.
Idag, tisdag, är det också dags för Partille Cups påkostade och färgsprakande jubileums-invigning, mer spektakulär än någonsin tidigare – i år äger den dessutom för första gånge rum på Liseberg, på Stora Scenen.

20 000 åskådare får därmed chansen att uppleva ceremonin och så många har aldrig tidigare deltagit. Såväl cupdeltagare som nyfikna turister och göteborgare är välkomna.

Showstart 20.30 – men kom i god tid för att undvika köer.

Entré för media sker via Lisebergs stora ingång. Visa presslegitimation. Fotografer kan röra sig på hela ytan framför scenen – dock inte innanför staketet vid det s k diket på grund av den pyroteknik som kommer att användas, De enda som får vistas där är Partille Cups egen personal.
KOM som sagt –  I TID.

Omedelbart efter invigningen börjar gänget som jobbar med den, fokusera på nästa stora uppgift, ledarfesten på torsdag. Också det en fantastisk show, också det en varm mötesplats för handbollsälskare från världens alla hörn, men då håller vi till i Scandinavium.

I morgon onsdag är det återigen dags för parahandbollen i Partille Cup. Parahandbollen spelas i två olika klasser i Prioritet Serneke Arena. Sedan har vi den nu traditionella och publikfriande All Star-matchen på torsdag.

Glädjande hittills under veckan är också att Partille Cup fått ett fantastiskt gensvar i sociala medier. Våra konton på Facebook och Instagram växer för varje timme som går. Vi hoppas till exempel passera 72 000 följare på Facebook redan i dag. Och Insta Stories glöder.

Som ni vet och redan har märkt är Partille Cup en fest som präglar hela Göteborg. Vi hoppas att ni bevakar allt vi gör, speglar festen och sporten. Tveka inte att höra av er om ni vill ha hjälp med att plocka fram kontaktuppgifter, intressanta människor eller vill ha tips om mediala guldkorn.

Partille Cup pågår mellan den 1 juli och 6 juli och samlar i år 24 000 deltagare från 52 länder, fördelade på 1 407 lag. Och tjejerna är i majoritet med 52 procent av alla deltagare.

Följ allt som händer under veckan på partillecup.com