2019-01-10 12:47Nyheter

Partille Cup hjälper matchens lirare i VM

Sportvarumärket Hummel har länge varit en partner till Partille Cup. Nu samarbetar parterna under världsmästerskapet för herrar med ny kreativ idé för matchens lirare.

Hummel har blivit ny partner till IHF (internationella handbollsförbundet). Under stundande VM äger hummel rättigheterna till matchens lirare.  Istället för ett fysiskt pris ges matchens lirare en möjlighet att föra vidare sin passion för handboll till nästa generation - genom att donera handbollsutrustning från Hummel till barn och lag med sämre förutsättningar.

Den 26:e utgåvan av IHF Men’s World Championships startar den 10 januari i de två värdländerna, Danmark och Tyskland. Som alltid kommer en spelare från varje match under hela turneringen att utses till Player of the Match (POTM). Men i år får varje vinnare privilegiet att skänka hummel handbollskläder och handbollsutrustning till ett ungdomshandbollslag som normalt inte skulle ha möjlighet att spela handboll.

Utrustningen kommer sen att vidarebefordras till Partille Cup – världens största handbollsturnering för ungdomar. Under turneringen kommer kläderna att delas ut via Partille Cups så kallade ”We Care”-program som hjälper lag att delta i turneringen. Sammantaget kommer hummel att donera handbollsutrustning till 1.152 barn.

Partille Cup is the world's largest and most international handball tournament for young people and is one of Sweden's largest annual events. The tournament is played every summer in Gothenburg and annually more than 20,000 players participate in over 1,400 teams from around 50 different nations from all over the world. Since the start, over half a million players have participated and every year not only new stars are born, but also many cross-border and lifelong friendships between adults and children.