2019-02-02 12:31Nyheter

IHF väljer Partille Cup och Göteborg

Internationella Handbollförbundets (IHF) kongress kommer att äga rum i Göteborg under Partille Cup nästa år. Kongressen arrangeras vartannat år och samlar delegater från världens handbollsnationer. Totalt bjuds samtliga – över 200 – nationer in.

Under kongressen behandlas motioner och val av tillsättningar för olika positioner inom IHF. Senast kongressen arrangerades i Sverige var 1956.

Svenska Handbollförbundet, som tilldelats arrangörskapet, och IHF väljer att lägga kongressen i samband med Partille Cup.

– Det här visar Partille Cups betydelse i handbollsvärlden. Världens största handbollstävling har under 50 år samlat en halv miljon spelare och ledare från 100 länder. IHF-kongressen kommer att ge jubileet en extra status samtidigt som Partille Cup får visa upp sig för alla 200 medlemsländer och erbjuda 400 delegater en kongress i framtidens och ungdomens tecken, säger Partille Cups Senior Advisor Stefan Albrechtson.

Det här kommer ge evenemanget en extra krydda. Speciellt kul är att det sker under jubileumsåret och delegaterna kommer att bjudas in till turneringens övriga arrangemang som invigning och ledarträff. Inför jubileet öppnar vi också upp för rekordmånga lag och har plats för 1400 lag, 60 nationer och 25.000 deltagare.

Partille Cup is the world's largest and most international handball tournament for young people and is one of Sweden's largest annual events. The tournament is played every summer in Gothenburg and annually more than 20,000 players participate in over 1,400 teams from around 50 different nations from all over the world. Since the start, over half a million players have participated and every year not only new stars are born, but also many cross-border and lifelong friendships between adults and children.