2023-06-14 07:00Pressmeddelande

Allt du behöver veta inför Partille Cup 2023

Om 20 dagar inleds världens största handbollsturnering, i Göteborg.

Om 20 dagar drar Partille Cup 2023 igång.
Här är allt ni behöver veta inför årets upplaga av världens största handbollsturnering.

Sedan starten 1970 har cirka 521500 deltagare från 97 länder deltagit i turneringen. I år är det 1205 lag från 36 nationer som deltar. Kap Verde kommer att för första gången vara representerade på Partille Cup, som därmed haft deltagare från 97 olika länder sedan starten 1970.

Göteborg huserar cirka 21500 spelare och ledare under årets Partille Cup-vecka. Flest matcher kommer att spelas på Heden och Kviberg medan ungdomslandslagsturneringen European Open Championship spelas i Valhalla Sporthall och Lundenhallen, med finalen i Scandinavium.

Av de cirka 4500 matcher som spelas under Partille Cup kommer 2500 matcher, från 40 planer, att livesändas i Partille Cup-appen. Matcherna filmas med AI-kameror.

Runt tusentalet funktionärer kommer att säkra kvaliteten på turneringen. Av dessa är 325 domare. Alla funktionärer har målet att ge besökarna minnen för livet.

Höjdpunkter under veckan:

Måndag 3 juli:
Den stora ankomstdagen. Dagen då spelare och ledare anländer till Göteborg. Heden Center öppnar och de första matcherna i European Open Championship, samt minihandbollsturneringen spelas.

Tisdag, 4 juli:
De första matcherna spelas i turneringen. Invigning, klockan 20.00 i Scandinavium. Insläpp klockan 18.30. Alla besökare uppmanas att vara på plats i god tid.

Onsdag, 5 juli:
Gruppspelet fortsätter. Prisutdelning Hall of Fame.

Torsdag, 6 juli:
Fortsatt gruppspel. "Handboll för alla" spelas på Heden Arena 17.30. Leaders Party med start 19.00 i Scandinavium.

Fredag, 7 juli:
Slutspelet inleds. Final i European Open Championship i Scandinavium, klockan 20.30.

Lördag, 8 juli:
Finaldag med matcher på Heden Arena, 9.00–17.30.

FAKTA: Partille Cup 2023
Deltagande lag: 1 205 lag.
Antal deltagare (spelare + ledare):  21 500 personer.
Nationer: 36 nationer.
Nya nationer 2023: Kap Verde.
Deltagare sedan starten 1970: Cirka 521 500 deltagare.
Nationer sedan starten 1970: 97 nationer.
Spelplaner: 71 planer.
Ny spelplan 2023: Härlanda (tillbaka efter att det inte var spel där förra året).
Antal matcher: cirka 4 500 matcher
Skolor: 40 skolor.
Hotell: 16 hotell.
Livestreamade matcher: cirka 2 500 matcher från drygt 40 planer.
Pojkar/flickor: 49/51 procent.
Antal funktionärer: cirka 1 000 personer (varav cirka 325 är domare).
Official Partners: GB Glace, NEH, Toyota Center Göteborg, Liseberg, Kopparbergs Bryggeri, Hummel, Tre.

Om Partille World Cup

Partille Cup is the world's largest and most international youth handball tournament and is one of Sweden's largest annual events. The tournament has been played since 1970 and celebrated its 50th anniversary in 2019. Each year around 1200 teams from 40 nations participate. Around 60 percent of the teams are from outside Sweden and there are more girls than boys playing. Since the start in 1970, 500000 participants have come to Gothenburg and every year not only new stars are born, but also many lifelong friendships are made.